Změna velikosti písma

Drobečková navigace

Úvod > Praktické informace > "Bez Vás to nepůjde"

"Bez Vás to nepůjde.."

Vážený žadateli, rodino, blízcí, …..

dovolte nám nejprve poděkovat za vaše rozhodnutí strávit v našem Domově podzim svého života. Ať už vás k naší službě přivádí cokoli, je pro nás ctí, že jste si vybrali právě nás. Dáváte nám možnost zpříjemnit vám tu část života, která je pro mnohé už sama o sobě dost těžká.

Čeká vás vyplňování žádosti, dotazníku, listu života a doložení ostatních potřebných dokumentů. Pak bude následovat přijetí do evidence a v neposlední řadě příchod k nám – do „nového domova“. V tuto chvíli jsou pro nás všechny vámi poskytnuté informace velmi cenné.  

A právě tady se, vážení příbuzní a blízcí, dovolíme zastavit a požádat o pomoc.

Uvědomme si, jak je těžké pro člověka opustit vše, co tvořilo jeho „doma“. Vzít pouze pár věcí a jít do nového „doma“. Jít s představou, že už se nikdy nevrátím, že to je napořád. Někam, kde to neznám a je pro mne všechno cizí.

A právě tady začíná váš úkol. Porozhlédněte se po bytě vašeho blízkého a sbalte mu do nového domova to, co znamenalo „staré doma“ -  osobní věci, které si váš blízký sám vybral a které pro něj něco znamenaly. Často jde o drobné věci, jako je obrázek, fotka, hrneček na kávu, talířek, přehoz přes postel, oblíbený polštářek, povlečení. Toto všechno připomene původní „doma“, přinese vzpomínky a s nimi i radost. Není naším zájmen, abyste vyrazili na nákup a koupili vše nové. Neříkejte si, co si o vás pomyslíme, když bude povlečení už několikrát spravované, hrneček nebude mít ucho a zástěra nebo košile se pyšní záplatou. Ale jsou to věci vašeho blízkého, je to něco, co důvěrně zná. Je to něco, co vyvolá pocit domova. A kde má člověk pocit domova, tam se cítí bezpečně a dobře.

V den přijetí vašeho blízkého do našeho Domova je potřeba přijet a být přítomni přijetí. Spolu s námi vašeho blízkého uvést na pokoj, pomoci mu vybalit a zůstat nějakou dobu, než opadne počáteční stres a nervozita. V den příjmu také podepisujete všechny potřebné písemné dokumenty a smlouvy. To také může u vašeho blízkého vyvolat nervozitu a obavy. Bude rád, když tu bude s vámi a vy s ním.

S pečlivostí, prosím, přistupujte k vyplnění Listu života. V klidu se, se svým blízkým nebo sami, posaďte a začněte psát životní příběh, tak jak čas šel. Zaneste do něj vše, co v životě vašeho blízkého hrálo roli. Ať už veselou a příjemnou – radosti dětství, svatba, narození dětí, ale i smutnou – tragické události, vážné nemoci, úmrtí. Zapište i to, co měl a má rád – jídlo, nápoje, módu, vůni, koníčky, zvyky apod. I toto jsou velmi cenné informace pro budoucí péči. Dokud s námi bude váš blízký komunikovat, řekne nám, co se mu líbí nebo mu naopak vadí. Ve chvíli, co už toho nebude schopen, nám právě tyto informace pomohou. Dovolte malý příklad: pokud v Listu uvedete, že váš tatínek nesnáší dechovky, nebudeme se divit jeho rozrušení ve chvíli, co z televize zazní Šlágr. Pokud bychom ale tuto informaci neměli, mohli bychom považovat jeho neklid za něco „nenormálního“ a hledali daleko složitější řešení než je přepnutí televize.

Věnujte, prosím, pozornost i vloženému tiskopisu „Plná moc“. Jak je uvedeno výše, přijdou okamžiky, kdy váš blízký nebude schopen rozhodnout. A to nejen ve věcech běžných, ale i ve věcech úředních. Ve chvíli co zapomene svůj podpis, nerozhodne o léčbě nebo nevyjedná běžnou věc na úřadě, bude pozdě tuto situaci řešit. Vyplněním tohoto formuláře se dá těmto okamžikům předejít.

Vážený žadateli, rodino, blízcí,… Pokud máme poskytovat naši službu kvalitně, potřebujeme vaší pomoc, informace a spolupráci. Naše služby znamenají vzájemnou spolupráci NÁS a VÁS. Dovolím si to shrnout do jedné krátké věty: „Bez vás to nepůjde“.

 A spolupráce je právě to, co nás bude nyní spojovat. A to nejen spolupráce materiální (vybavení pokoje, osobní věci, informace), ale také spolupráce finanční.

Naše služby jsou poskytovány všem, za stejných podmínek a ve stejném rozsahu, bez ohledu na výši příjmů. Ano, tak to je. Ale je potřeba si uvědomit, že i naše služba musí být plně uhrazena. Ještě před nástupem žadatele do našeho Domova se v rodině domluvte, jakým způsobem budete hradit případný nedoplatek našich služeb. I naše služby mají stanovenou cenu, informace najdete v přiloženém sazebníku. Dle zákona musíme klientovi našich služeb ponechat 15% z jeho příjmu (tedy z důchodu – příspěvek na péči se do příjmu nezapočítává!), takže může nastat situace, že jejich příjem nemusí stačit na úhradu stanovených nákladů. Na doplatek za službu se nevztahuje žádná sociální dávka ani zvláštní dotace od jakéhokoli úřadu či přímo ministerstva. V tomto případě uzavíráme s rodinou nebo blízkými smlouvu na uhrazení nedoplatkové částky. Je jen na vás, kdo z rodiny bude hradit, zda se bude podílet celá rozšířená rodina, nebo jen někteří členové. Smlouvu uzavřeme dle vašich požadavků, vždy po vzájemné domluvě. Tuto smlouvu podepisujeme již v den přijetí vašeho blízkého do našeho Domova, tak jak je uvedeno výše. Proto si již v době podání žádosti tyto neméně důležité skutečnosti vyjasněte a rozhodněte. Věřím, že stejně tak, jako v obchodě nezaplatíte jen část ceny nákupu, tak i u nás budete respektovat stanovené ceny. Mohu vás ujistit, že naše ceny jsou stanoveny v mezích zákona a patří k těm nejnižším v našem okolí. Naproti tomu poskytovaná péče patří k té nejlepší. Náležitě tedy zvažte, zda chcete využít našich služeb a nebo zvolíte jiný způsob péče o svého blízkého.

Věříme, že společnými silami se nám podaří tuto nelehkou chvilku zvládnout a vytvoříme pro vás nebo vašeho blízkého příjemné a klidné „doma“.                                       

Za celý tým pracovníků Domova důchodců Horní Planá Ing. Bc. Renata Březinová, ředitelka